Friday, September 17, 2021

اسم نیلوفر

نیلوفر

معنی، ریشه و فراوانی تعداد اسم نیلوفر در ثبت احوال ایران

نیلوفر نام اصیل ایرانی زیبا که ریشه در تاریخ ایران باستان دارد. گل نیلوفر آبی و نمادش که بعضا بین ایرانیان به لوتوس هم شناخته می‌شود، از جمله نمادهای موجود در طراحی های آثار باستانی تخت جمشید هم هست. این گل زییا نماد نجابت، رشد معنوی، کمال و چرخه تولد و رشد انسان است. نيلوفر در لاتین نیمفیا نیز نامیده می‌شود. علاوه بر این همان طور که در توضیحات طراحی اسم این نام نیز نوشته ایم، نیلوفر نام یکی از جشن های ایران باستان نیز بوده است.

نیلوفر از جمله نام های زیبا شیک و نسبتاً محبوب در دهه شصت لیستش را در پست های قبلی روی پیجمان در اینستاگرام قرار دادیم می باشد. نامی که اگر از دید دیگری به آن نگاه شود می‌تواند ترکیب نیل و فر باشد و معنای نیلی باشکوه را بگیرد اما در منبع موثقی چنین تعبیری یاد نشده است.

در ادامه بررسی دقیق تر اسم نیلوفر را بخوانید:

معنی نیلوفر Niloofar (Niloufar, Nilofar) name meaning

نیلوفر یعنی: نام گل است. گل نیلوفر آبی در انگلیسی Water lily نیز نامیده می شود. جالب است که لی لی Lily در ایران نیز به عنوان اسم دختر وجود دارد. نیلوفر گلی است به رنگ کبود، سفید و زرد که گیاهی دارویی نیز به حساب می آید. همچنین نیلوفر در ایران قدیم، جشنی بوده که در روز هفتم یا هشتم هر ماه برگزار می شده و در آن روز پادشاه حاجت هر فرد را برآورده می ساخت.

نیلوفر آبی (به پارسی میانه: نیلوپر) یا نیلوفر آبی مصری (به انگلیسی: Egyptian lotus) است. بد نیست بدانید که نیلوفر آبی مصری گل ملی کشور مصر است. همچنین این گل یکی از نمادهای ملی ایران نیز به شمار می‌آید و در سنگ نگاره‌های پارسه (تخت جمشید) نیز دیده می‌شود. یک گونه از این گل که نیلوفر آبی مقدس نامیده می‌شود، نماد شهر کرمانشاه و رنگ آن گل نیز رنگ نمادین این شهر است. این گل در سرآب نیلوفر در نزدیکی شهر کرمانشاه می‌روید و به عنوان نمادی از آیین مهر در نقوش طاق بستان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. منبع: ویکیدیا.

ریشه اسم نیلوفر

ریشه نام نیلوفر فارسی و سانسکریت است. اگر به عنوان اسم گل ببینیم یک اسم ایرانی با ریشه فارسی است. اگر به صورت نیل + فر، نیل ریشه سنسکریت دارد. البته همانطور که در مطالب دیگر هم قبلا گفته ایم، در گذشته سرزمین پارس تا هند فعلی گسترده بود و بخشی از هند امروزی را نیز پارسی زبانان تشکیل می دادند و خیلی از واژگان بین فارسی امروز و هندی (سانسکریت) مشترک هست.

اسم نیلوفر در ثبت احوال ایران

فراوانی نیلوفر در ثبت احوال

تعداد اسم نیلوفر در ثبت احوال حدود ۹۰٫۰۰۰ نفر اعلام شده است. که البته این آمار حدود ۴ سال هست که بروزرسانی نشده.

معنی نیلوفر در ثبت احوال

نیلوفر = ۱- (در گیاهی) گل‌های سفید، کبود و زرد رنگ گیاهی به همین نام كه مصرف دارویی نیز دارد. (در ادب قدیم فارسی اغلب رنگ کبود آن مطرح بوده است). ۲- گیاهی آبی که در آبگیرهای مناطق معتدل می‌روید، گل‌های زرد دارد و برگ‌هایش بر سطح آب شناور می شود، گل‌های آن مصرف داروئی دارد.

اسم نیلوفر برای پروفایل

نیلوفر
طراحی اسم نیلوفر برای پروفایل

نیلوفر به انگلیسی

Niloufar name English
اسم نیلوفر انگلیسی

اسم های مشابه نیلوفر

خیلی از دوستان نام های شبیه نيلوفر را می خواستند و بیان می داشتند که درخواست هم خانواده اسم نیلوفر را داشتند که البته منظورشان اسامی مشابه نيلوفر بود. در ادامه ببینید:

اسم دختر که به نیلوفر بیاد

نام های دخترانه نیلا، ملدا، نیوشا، فریال و آنیل از جمله اسم های دخترانه متناسب با نیلوفر هستند. قسمت اسم دختر با ن را نیز ببینید.

اسم پسر که به نیلوفر بیاد

نام های پسرانه نیوان، آتیلا، میلاد، نویان، فرهان و نوید از جمله اسم های پسرانه متناسب با نام نیلوفر هستند.

شما هم به دنبال متناسب ترین نام ها با معیار های مد نظر خود هستید؟ قسمت مشاوره اسم را ببینید.

نظر شما درباره اسم نیلوفر چیست؟ آیا این نام را برای فرزند می پسندید؟

برای نیلوفر بفرست و خوشحالش کن ❤

The post اسم نیلوفر first appeared on نام فارسی.

No comments:

Post a Comment