Tuesday, November 10, 2020

معنی اسم شهرزاد

بیشتر ما قدیمی تر ها زمانی که نام شهرزاد را می شنویم به یاد شهرزاد قصه گو با به قول خارجی های اهل ادب Scheherazade می افتیم. شخصیت داستانی تاریخی که متاسفانه کمتر کسی از او چیز زیادی می داند. نسل های نو تر با شنیدن نام شهرزاد یاد سریال شهرزاد و به احتمال زیاد کاراکتر شهرزاد در آن مجموعه، یعنی ترانه علیدوستی می افتند.

شهرزاد

تاریخچه اسم شهرزاد

به راستی شهرزاد که بود؟

شهرزاد قصه گو نام راوی داستان های هزار و یک شب بوده است. به نوعی شهرزاد قصه گو، نماد داستان گویی و داستان خوانی در ادبیات ما و چه بسا در ادبیات دنیا هست. شهرزاد روایت‌کننده داستان ها برای همسرش شهریار، شاه ایران است. هسته اصلی داستان‌های هزار و یک شب، کتابی فارسی به نام هزار افسانه بوده که متاسفانه امروزه در دست نیست و در قرن های گذشته ترجمه عربی آن با اضافات دیگر به زبان‌های اروپایی نیز ترجمه شد که این کمی تاسف بار است. داستانی در مورد شهرزاد و شهریار روایت شده است و آن از این قرار است که شهریار پیش از آشنایی با شهرزاد همسری داشته که به وی خیانت می کند و چون شاه این را می فهمد برای انتقام دستور می دهد تا تمامی دختران شهر را بکشند. شهرزاد برای زنده ماندن  هر شب برای پادشاه قصه ای می گوید که البته ادامه آن به فردا موکول می شود! در واقع قصه ای در دل قصه دیگر؛ و نکته جذاب آن این است که در آخر می‌فهمیم شهرزاد با هر قصه زهر انتقام را از دل شاه بیرون می‌کشد تا دست آخر هم شاه را درمان کرده باشد و هم خودش زنده بماند.

معنی شهرزاد ❤ Shahrzad name meaning

شهرزاد از دو جز “شهر” + “زاد” ساخته شده است و به معنی زاده شهر می باشد.

اسم شهرزاد در ثبت احوال ایران

شهرزاد به عنوان اسم دخترانه مورد تایید ثبت احوال ایران است. نام فارسی اصیل دخترانه زیبا.

معنی شهرزاد

  • شهرزاد: مخفف شهرزاده، زاده‌ شهر، شهری؛
  • شخصیت اصلی کتاب هزار و یک شب، که به همسری پادشاه در می‌آید و هر شب بخشی از داستانهای هزار و یک شب را برای او نقل می‌کند.

فراوانی اسم شهرزاد

تعداد اسم شهرزاد در ایران طبق آمار ثبت احوال حدود ۲۵ هزار نفر است ولی در حال حاضر از نام های با فراوانی نسبتا کم است.

اسم مشابه شهرزاد

هم خانواده اسم شهرزاد

 

عکس اسم شهرزاد و نظرسنجی اسم شهرزاد در اینستاگرام نام فارسی نیز هست:

اسم شهرزاد
شهرزاد Shahrzad

❓ نظر شما درباره این اسم اصیل ایرانی دخترانه چیست؟ در قسمت نظرات بنویسید.

❤ نام‌فارسی | مرجع تخصصی اسم های ایرانی | از سال ۱۳۸۸

The post معنی اسم شهرزاد first appeared on نام فارسی.

No comments:

Post a Comment