Thursday, July 16, 2020

معنی اسم دیاکو

دیاکو

معنی، ریشه و فراوانی اسم دیاکو

اسم دیاکو اسم ایرانی اصیل پسرانه با فراوانی نسبی کم است. نامی که خیلی از کردزبانان عزیزمان نیز آن را اسم کردی می دانند. دیاکو را می توان از قدیمی ترین نام های ایران و چه بسا دنیا دانست. اسم اولین پادشاه در ایران (سرزمین پارس) در زمان ماد ها در ایران (از نخستین تمدن ها بر روی کره زمین). بد نیست بدانید که یونانی ها به ماد ها، مدیا می گفتند. همانطور که در قسمت اسم دختر ایرانی با م هم اشاره شد، مدیا از اسامی دخترانه است.

دیاکو
اسم دیاکو

معنی دیاکو

معنی نام دیاکو چیست؟ Diako name meaning

دياكو برگرفته از واژهٔ ایرانی Dahyu-ka به معنی سرزمین است. خیلی ها (بخصوص کردزبانان عزیزمان) نیز اسم دیاکو را ترکیب دو واژه “دیا” + “آکو” می دانند. بر اساس این تعبیر آکو به تنهایی خودش اسم پسر کردی است و به معنی قله کوه، مکان بلند، انسان با عظمت و مقتدر است. هم چنین دیا به معنی نور چشم. پس دیاکو را می توان انسان بلند مرتبه و محبوب معنی کرد. (بی اختیار به یاد مرحوم جهان پهلوان، تختی گرامی افتادم. کسی که دارای ویژگی بلندمرتبه، قدرتمند و محبوب که نور چشم مردمان بوده است. یادش گرامی)

ریشه اسم دیاکو

تاریخچه اسم دیاکو

دياكو نام بنیان‌گذار و نخستین شاه حکومت ماد بوده است. نخستین کار دیاکو پس از به پادشاهی رسیدن، گماشتن نگهبانانی برای خود و نیز ساخت پایتخت بود. شهری که دیاکو برای این منظور برگزید در زبان فارسی باستان هگمتانه و به زبان یونانی اکباتان خوانده می‌شد که در واقع همدان امروزی است. از نظر شهرسازی و تمدن شناسی این شهر از نخستین شهرهای دنیا است. مشهور است که دیاکو در عدالت بسیار دقیق بوده است.

نام همسر دیاکو

خیلی از دوستان نام همسر دیاکو را پرسیدند که متاسفانه منبع موثقی در این باره وجود ندارد و اسم همسر و زن دیاکو مشخص نیست که چه بوده.

اسم دیاکو در ثبت احوال ایران

دیاکو در ثبت احوال ایران برای فرزند پسر قابل ثبت است و اسم پسر مورد تایید ثبت احوال است.

معنی دیاکو در ثبت احوال

دیاکو در ثبت احوال این چنین معنی شده است: دیاکو = دیا اكو، پسر فرورتیش، نخستین شاه ایران (حدود ۷۴۰-۷۰۸ پیش از میلاد مسیح) از سلسله‌ ماد که شهر همدان را به پایتختی برگزید.

فراوانی اسم دیاکو در ایران

تعداد اسم دیاکو در ثبت احوال ایران ۴۶۴۰ نفر طبق آمار ثبت احوال تا ابتدای ماه اخیر است. البته این رقم از سال ۹۶ به روز نشده است. اما همانطور که گفتیم دياكو از نام های پسرانه با فراوانی نسبتا کم است.

اسم های شبیه دیاکو

اسم پسر که به دیاکو بیاد

اسم های پسرانه شبیه اسم دياكو: داریو، داریوش، دیان، دانیال و قسمت اسم پسر با د را ببینید.

اسم دختر که به دیاکو بیاد

اسم های دخترانه شبیه دياكو: درسا، دیانا، کیانا، دایان و قسمت اسم دختر با د را ببینید.

برای دریافت متناسب ترین نام ها با موارد مد نظرتان (اسم پدر و مادر، نام خانوادگی، اسم فرزند اول یا …) قسمت مشاوره اسم را ببینید.

No comments:

Post a Comment